Khamis, 31 Oktober 2013

10 Stadium Terpelik Di Dunia


Japan, Osaka stadium,stadium baseball ini terletak di bandar Osaka dengan kapasiti 31379 tempat duduk.Pada tahun 1988 stadium ini telah ditukar menjadi tempat “sample housing showground”.Stadium ini kemudiannya dimusnahkan pada tahun 1998 dan digantikan dengan bangunan shopping complex.
Lagi stadium pelik



Venezuela, Caracas, Dikenali sebagai “Cocodrilos Sports Park” ianya adalah sebuah stadium multi-use.Kebanyakan stadium ini digunakan sebagai perlawanan bola sepak.Stadium ini boleh memuatkan 3000 orang dan terletak disebelah high-way.Kalau ada eksiden kompom masuk terus kedalam stadium.


Portugal, Braga.Salah satu stadium yang termahal dan terpelik di Portugal.Kos sebanyak $122 juta dibelanjakan untuk membuang batu disekeling stadium itu.Kos ini melebihi pembinaan 10 stadium semasa European football championship 2004.Betul-betul rasa macam main atas gunung batu.


Croatia Gospin dolac adalah stadium di Imotski.Dibina pada tahun 1989.Boleh memuatkan 4000 penonton.Sangat cantik dan pelik.




 Brazil Eco-Stadium,“Janguito Malucelli”. Stadium ni lain sedikit.Stadium ni menjadi popular sebab ianya mesra alam. Tempat kerusi diletak diatas bukit tanpa menggunakan konkrit.Stadium ini juga dipanggil Eco-Stadium.


The Faroe Islands sebuah pulau yang berhampiran dengan Scotland dan Iceland.Stadium ini terletak ditepi pantai.Setiap kali perlawanan akan ada orang yang membawa bot untuk mengutip bola yang jatuh ke dalam laut.








Singapore, Marina Bay.Stadium ini dikenali sebagai stadium terapung.Secara keseluruhan stadium ini diperbuat menggunakan besi.Ukuran platform terapung pula 390 kaki panjang dan 270 kaki lebar.Boleh menampung berat sebanyak 1,070 tonnes,bersamaan berat 9000 orang atau berat 30 tonnes kenderaan tentera.Tempat duduk pula boleh memuatkan 30 ribu orang.


Bulgaria FC Chernomorets Balchik football club dari bandar Balchik, sekarang bermain untuk division ke dua untuk bola sepak Bulgarian. Mereka bermain dekat “Balchik Stadium” yang mempunyai 6,000 tempat duduk yang paling buruk pernah dilihat.




 Norway FC Aalesund adalah sebuah stadium lama yang sangat pelik mempunyai tempat duduk teres ditepi bukit.


Ukraine, yang ni la tahap yang paling pelik punyer.Tak banyak maklumat yang ada mengenai stadium ini.Tapi apa-apa pun yang paling seronok ialah orang yang bawa kereta dekat jalan sebelah stadium tu.hahaha


sumber

Tiada ulasan :

Catat Ulasan